Fajna klasa – co pomaga, a co przeszkadza w byciu razem?

Relacje między uczniami. Gazetka dostępna jest w holu szkoły w dniach od 16. IX – 29.IX. 2025 roku.

Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2025/2026 jest Profilaktyka przemocy rówieśniczej. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, wsparcie w kryzysach psychicznych.
Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wymaga działań systematycznych, realizowanych przez szkołę we współpracy z rodzicami.

Skuteczna profilaktyka opiera się na budowaniu pozytywnych relacji w klasie, nauczaniu empatii i asertywności. Prawidłowo wykształcona empatia zapobiega zachowaniom dysfunkcyjnym, wspiera zdolność nawiązywania prawidłowych relacji interpersonalnych. Osoby empatyczne łatwiej wybaczają, szybciej i skuteczniej rozwiązują konflikty.

Psychologowie podkreślają, że empatia odgrywa ważną rolę w rozwoju emocjonalnym i społecznym dziecka. Dlatego oprócz prób modyfikowania zachowań niepożądanych, niezwykle ważne jest rozwijanie empatii. Optymistyczny jest fakt, że empatii można się nauczyć, ale najskuteczniej kształtuje się w dzieciństwie.

Empatia jest kompetencją społeczną, dzięki której człowiek dobrze funkcjonuje w grupie społecznej. Już to stanowi wystarczający argument, żeby starać się rozwijać empatię u wszystkich dzieci.

Podobnie przeciwdziałać przemocy może rozwijanie prawidłowych i zdrowych relacji. Takie relacje budują wzajemne wsparcie i poczucie bezpieczeństwa. Pomagają uczniom właściwie reagować kiedy widzą sytuację przemocową, mają większą szansę na reakcję i pomoc. Dobre relacje pomagają budować więzi i tworzyć środowisko, w którym sprawcy trudniej jest działać.

Stwarzanie okazji do budowania więzi między ludźmi, np. w szkole czy wśród rówieśników, może stworzyć środowisko, w którym trudniej jest działać osobom agresywnym. To także ma wpływ na zmniejszanie przemocy rówieśniczej. Silne relacje między uczniami i wzajemne więzi mogą zniechęcać sprawców do działania.

Dobre relacje sprzyjają aktywnemu zaangażowaniu w reagowanie na przemoc. Ludzie, którzy mają silne więzi, są bardziej skłonni zareagować, gdy ktoś jest krzywdzony, niż osoby izolowane i nieufne.

Empatia, czyli zdolność do zrozumienia perspektywy i uczuć innych, jest kluczowa w budowaniu prawidłowych relacji. Wzajemne słuchanie bez oceniania i zadawanie pytań pomagają budować głębsze relacje oparte na szacunku.
Dlatego jednym z działań skierowanych do uczniów w zakresie realizacji z tego obszaru będą gazetki tematyczne.

Pierwsze tematy gazetek to:
1) Fajna klasa – Co pomaga, a co przeszkadza w byciu razem ?
To zachęcenie uczniów do refleksji nad tym, jak budować dobrą, wspierającą się klasę, w której każdy czuje się ważny i akceptowany. Ukazanie co sprzyja byciu razem, a co może osłabiać więzi między rówieśnikami.
2) Relacje między uczniami.

To wspieranie uczniów w budowaniu pozytywnych relacji rówieśniczych poprzez zrozumienie, czym są relacje, jak je tworzyć i jak dbać o dobre kontakty z innymi. Ukazanie tematów jak empatia, szacunek, współpraca, rozwiązywanie konfliktów czy wykluczenie z grupy. Nauka relacji pomaga zrozumieć, czym są empatia, asertywność czy odpowiedzialność za słowa i czyny. Dzięki temu uczniowie lepiej mogą radzić sobie w grupie i uczą się rozwiązywać konflikty bez przemocy. Świadome budowanie relacji to fundament dobrego klimatu w klasie i szkole.

Skip to content